czwartek, 8 marca 2012

Gdzie jest moja emerytura #2

Jak obiecałem tak uczynię, więc teraz drogie dzieci zdradzę wam sekret czemu nie ma moje emerytury rocznik wyżu 1982. Z dwóch dróg czemu tak jest wybrałem tą dłuższą, więc zaczynamy...

PKB - Produkt Krajowy Brutto, miara dochodu narodowego. Za Wikipedią wzór na PKB:  
 PKB = konsumpcja + inwestycje + wydatki rządowe + eksport - import + zmiana stanu zapasów

No to chyba już znasz odpowiedź, a jeśli nie znasz to poczytaj dalej. Rząd premiera Buzka gdy reformował system emerytalny, a robił to ze względu na to, że ZUS nie podoła "katastrofie demograficznej" i każdy musi liczyć na siebie, policzył i postanowił tak:
  1. Mamy trzy filary: dwa obowiązkowe ZUS i OFE. Jeden dobrowolny.
  2. Wpłacamy co roku pieniążki na rezerwę demograficzną gdyż emerytura wyżu jest zobowiązaniem przyszłym, które trzeba spłacić wcześniej. Kolokwialnie ściepa. Co w wyjątkowych sytuacjach zapewni płynność finansową ZUS.
  3. Jednak i to nie wystarczy, więc rezerwę demograficzną należy uzupełniać o przychody z prywatyzacji.
Ok, no to ja teraz chcę się przed żoną pochwalić i sąsiadami jaki to ja jestem zaradny i co to ja tam nie mogę. Więc w tajemnicy zaciągam kredyt, sprzedaję to i owo, ale za to co ja mogę... kupiłem nowy telewizor, samochód, pomalowałem domek. Wszyscy mi zazdroszczą. Wow! Jestem ekspertem! Rekinem finansjery! gdyż to wszystko uczyniłem zarabiając niecałe 3k i to w tak krótkim czasie.

I tak samo mniej więcej stało się w ujęciu globalnie-lokalnym, z tą tylko różnicą, że nie sprzedano tego i owego, a sprzedano mnie (a razem ze mną roczniki do 1992):
  1. Rok 2010 - 7,5 mld zł z rezerwy do ZUS
  2. Rok 2010 - 22 mld z prywatyzacji znikło
  3. Rok 2011 - 1 września 4 mld z rezerwy do ZUS
Nie chcę tej listy rozszerzać, bo to się z celem mija (może później uzupełnię post o co bardziej ciekawsze kwoty), ale tylko z z tych trzech punktów możesz się doliczyć 30 mld!!! A czemu zacząłem od PKB, no bo przerzucanie pieniędzy z kupki na kupkę jeśli się nie przestrzega zasad dla danej "kupki" to mydlenie oczu... Przerzucając  z kupki "moje emerytura" do kupki "ZUS" Wielki Opiekun, Jaśnie Oświecony (master of puppets) mógł wydać pieniążki z innej kupki potocznie zwanej "budżet", i się pochwalić jak on to sfinansował inwestycje przewyższające kilkakrotnie wartość kupki "budżet". (A budżet to napisałem potocznie tylko dlatego, że w potocznym odczuciu rezerwa demograficzna, i ZUS nie należą do budżetu, a w praktyce jak najbardziej! To jakby w domu zapomnieć o wydatkach na malowanie garażu i twierdzić, że się ma więcej kasy, bo garaż to inna "kupka").

No cóż to działanie to zabranie mi emerytury, na zasadzie "może później będzie lepiej", przyjdzie ktoś mądry i coś z tym zrobi. Jednakże raczej ciężko a w szczególności przy Jaśnie Oświeconym. Straszył mnie Jaśnie Oświecony scenariuszem greckim, i sam go osiągnął. W chwili obecnej zyski z podatku dochodowego idą w całości na obsługę zadłużenia.

Z drugiej strony gdyby z każdym kryzysem moja emerytura byłaby zmniejszana a wiek wydłużany (kryzys od czasów Mojżesza jest co 6 lat) to w 2050 musiałbym chyba dłużej pracować niż żyć!

Raz tu jeszcze powtórzę jeśli ZUS miał mieć problemy z finansowaniem 50% mojej emerytury to jak ma mi sfinansować całą?

Jedyna szansa zrobić więcej pracujących...

Nie wiem czemu Jaśnie Oświecony raczy traktować państwo jak korporację, w której jestem tylko pracownikiem, który powinien <<krotko żyć na emeryturze>> (słowa przybocznego Jaśnie Oświeconego)

O, i to cały sekret Jaśnie Oświeconego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz